L.Brador

It’s workwear. Believe it or not.

Idé + Koncept + Design + Film + Foto

2012 blev L.Brador Workwear först med att introducera stretchmaterial i sina arbetsbyxor. Innan dess? Då var arbetsbyxor precis vad de lät som: ordinära, stela… ospännande helt enkelt. Under parollen ”Made to move. Designed to work.” har L.Brador fortsatt att utmana normen och utveckla funktionella kläder för professionella hantverkare. För att stärka sin marknadsposition fick vi uppdraget att ta ett helhetsgrepp om kommunikationen. Resultatet: ett uppdaterat visuellt uttryck och tonalitet - Vi skapade även en konceptfilm, vitaliserade bildspråket för studiofoto och utvecklade en toolbox för digital marknadsföring – lika flexibel och anpassningsbar som L.Bradors kläder.

Säg hej till “The Workaholic”

L.Bradors designidé är enkel: arbetskläder ska vara så genomtänkta att de fungerar lika bra på fritiden som på jobbet. Det här tog vi fasta på och gav varumärket en stil som utmanar den konventionella bilden av arbetskläder. Med en moderniserad identitet, optimerad för en stark digital närvaro, skapade vi en visuell upplevelse som sticker ut. Kronan på verket blev filmen ”The Workaholic”, en hyllning till idén att riktigt bra arbetskläder aldrig tar ledigt. Alltid redo – precis som proffsen som bär dem.

Grafisk profil

L.Brador utmanar den traditionella uppfattningen om arbetskläder eftersom man kombinerar funktionalitet med stil, vilket gör att plaggen passar i fler kontexter än bara på arbetsplatsen. Det grafiska uttrycket är utformat för att tilltala en ung och trendkänslig målgrupp med en modern, sportig och minimalistisk framtoning. Identiteten balanserar mellan nordisk elegans och premiumkvalitet för att förmedla ett starkt värdeerbjudande.

Färgpaletten bygger på mörkblått och greige som bas, kompletterat med en signaturorange för dynamik och en ljusblå accent för kontrast. Typografin är sportig, geometrisk och exklusiv, med subtila detaljer som ger karaktär och en självsäker ton.

Made to move. Designed to work.

”A restrictive mindset has never been our style. For the last 20-plus years, we have been at the forefront of designing premium workwear for professionals. Garments that are created for maximal movement and designed to work – while seamlessly transitioning to everyday life. We call it true work-life balance.”

Vill du veta mer?